Vi anbefaler å snu mobilen horisontalt når du leser dette diktet.
eg gjekk på vidaregåande og las dikt skrive
av markus midré, aleksander melli og kjersti bronken senderud
av steinar opstad, øyvind berg og tone hødnebø
av pedro carmona-alvarez, mona høvring og ingvild burkey
av gro dahle, aasne linnestå og hildegunn dale
av 90-talet sin sterke poetiske generasjon
eg las antologien tyven frå brügge
redigert av øyvind berg
utgitt på kolon forlag
det som kanskje før var
norges viktigaste poesiforlag
eg las antologien om og om igjen
kor fleire av desse nemnde poetane
var blant dei utvalde
eg gjekk på vidaregåande og drøymde om å bli poet
aleksander melli var berre 18 år då han debuterte
med en tidlig morgen (1990)
men eg las gagarins øyne (1994)
hans tredje bok på fire år
Et tyvetalls blader skyter opp fra et tre.
Jeg er kommet tusenvis av år for sent
til å finne opp noen varig historie om vinden
men jeg ser for meg en kjempe
som suger luften til seg.
Spytter den ikke ut, la det
være klart – bare sult
kunne skille de rakettene fra treet.
Og ekornet arbeider raskere enn igår
i den første høsten jeg kjemper for å huske
ikkje forstod eg kvifor tittelen
hadde namnet til den første
astronauten som svede oppe i verdsrommet
det var mystisk
poesien framstod som ein gåte
og norske samtidspoetar på 90-talet
svevde på den lyriske stjernehimmelen
for ein ung forfattaraspirant som meg
markus midré var berre 20 år då han debuterte
med teori om tusen skygger
med formuleringar eg aldri hadde lese før
som slo til alle kantar
du overvinner øyelokkenes tyngde og ser deg selv
sitte midt i rommet, ved bordet, kan knapt kalles en
seier, du selvutsletter, du er tolv eller nitten,
eksisterer glimtvis i lysskjær og matos, hendene i
bevegelse er hendelser. du tenner et lys, du plukker en
oliven, du løfter et glass. du evakuerer selskapets munn,
legger strekninger bak deg, hvem fullfører dette, du
gjør forvirringen total. du blir yngre for hver time, eldre:
ting du ikke kjenner, ting du aldri forstår.
du er så tung, så fjern, og først når du døser av
plasserer du deg midt i, distanseløst, verden er åpenbar
(tiden norsk forlag, 1995)
det virka ukontrollert og kontrollert på same tid
heseblesande og intenst og ungt
eg blei fascinert over korleis ord kunne setjast saman
korleis litterære bilete kunne stå etter kvarandre
eg blei dratt inn i dikta
utan at eg heilt skjønte kva dikta handla om
det var mykje eg ikkje skjønte
men eg forstod at dette var noko
som eg ville prøve å få til
å skape denne undringa
nesten som å trylle med ord
det er banalt
men for ein 17-åring
var det nettopp slik det blei opplevd
å trylle
for meg var poesi noko gåtefullt og magisk
og eg ville trylle sjølv
fordi dei fleste av mine lyriske førebileta skreiv på bokmål
skreiv eg også på bokmål
på hybelen min på vidaregående sat eg og prøvde å trylle
prøvde å vere ein ordmagikar
eg skreiv dikt som visuelt såg ut som dikt
eg skreiv dikt med formuleringar som høyrdest fine ut
eg skreiv det eg trudde var dikt
eg printa dei ut
40 papirark samla i fem bunker
eg sjekka telefonkatalogen og fann adressene til fem ulike forlag
eg gjekk på posthuset og sende manusa inn
nokre dagar seinare
fekk eg små konvoluttar tilbake
kvittering på at manus var motteke
og opplysning om at det kunne gå tre til åtte veker før eg fekk svar
eg talde ned vekene
og etter tre veker byrja eg å sjekka postkassen forventningsfull
dag etter dag
så dumpa det første manuset ned i postkassen
takk for at vi fikk lese manuset ditt som vi nå har vurdert
vi kan dessverre ikke inngå et videre samarbeid slik manuset er nå
lykke til videre
avslaget skapte ei undring hos meg
fekk eg ikkje ei grunngjeving?
så kom det nye manus
nye refusjonar
korte refusjonsbrev
med dei same formuleringane
men så dukka det opp eit lengre fråsegn
frå torleiv grue i kolon forlag
og eit langt brev
frå aleksander melli i cappelen forlag
som hadde eit vikariat som redaktør
dei såg noko
dei skapte håp
tenkt at melli likte det eg skreiv
så eg skreiv om
sletta dikt
skreiv nye dikt
prøvde å få fram magien
sendte inn på nytt
til alle dei same forlaga
torleiv grue i kolon svara tolmodig igjen
skreiv at eg hadde talent
men at eg nok måtte bruke nokre år på å utvikle meg
eg hugsar ikkje kva cappelen svara denne gongen
for aleksander melli hadde slutta som vikar
men aschehoug skreiv
at eg gjerne måtte vente to-tre år
før eg sende inn neste gong
etter kvart kraup eg ut av hybelen i sogn og fjordane og flytta til bergen
for å ha sivilteneste på ein ungdomsskule i åsane
eg sat på den vesle leiligheita i wesenbergsmauet og skreiv
og ein dag såg eg ei utlysning i bergens tidende
om samlaget sitt manusseminar
men eg hadde aldri skrive skjønnlitterært på nynorsk
korleis skulle eg gjere det?
eg byrja skrive dikt på nynorsk
som vaks
og blei til små scener
korte forteljingar
dei hang saman
eg skreiv 20 sider
som var kravet for å bli vurdert til seminaret
eg sende inn manuset
blei oppringt av ein redaktør
som seinare viste seg å vere redaktøren til jon fosse
blei invitert med på manusseminaret på bristol hotell i hovudstaden
møtte ragnar hovland og brit bildøen
etterpå middag med forlaget på theatercafeen
eg var 19 år og hadde aldri flydd aleine før
og eitt år etterpå blei manuset antatt
debutromanen eg kom for å elske
etter dette har eg fleire gonger forsøkt å skrive dikt
begynt på manus etter manus
men blitt refusert
og etter kvart
refusert meg sjølv
og etter kvart
slutta å bruke tid på å forsøke å få det til
men heller brukt skrivetida til romaner
fordi det har vore enklare for meg
å skrive forteljingar
utan å måtte skriv tett og konsentrert
men heller la det flyte
eg samanlikna meg med mine førebilete
gro dahle
skreiv så absurd og leikent om
pavar, hundar, apar, lundefuglar
mødre og døtre
Linnea deler seg opp i biter
Gråter bitvis under bordet
under stolen
under trappen
i kommoden
Når morgen går i døren
samler hun bitene
skjuler skjøtene
Fletter håret
idet moren går gjennom henne
i tre steg
(Linne-pasjonen, Cappelen forlag, 1992)
korleis skulle eg klare å skrive noko slikt?
tenkte eg
for eg veit ikkje korleis eg skriv poesi
eg veit ikkje korleis eit dikt blir til
*
i 2012 reiste eg til sør-korea for første gong
eg besøkte adopsjonsbyrået holt
eg besøkte togstasjonen kor eg blei funnen
eg besøkte barneheimen eg budde den første tida
eg gjekk rundt i gatene i sør-korea og likna plutseleg alle andre
for første gong i livet var eg ikkje annleis
eg kunne sitte på t-banen og ikkje skille meg ut
vere ein i mengden
og det kom nye tekstar til meg
tekstar som berre vaks fram
med valdsam kraft
og dei såg ut som dikt
eg sende dei til forlaget mitt
etter nokre veker
fekk eg tilbakemelding
konsulenten meinte det var knekkprosa
eg tenkte:
eg kan ikkje skrive dikt
eg kan framleis ikkje skrive dikt
difor heldt eg fram med å skrive prosa
i nesten 20 år
så blei kinesisk-adopterte johanne ihle-hansen drepen
av sin eigen stebror i 2019
så kom korona-pandemien i starten av 2020
og eg opplevde at alle blei ekstra redde for meg
fordi viruset starta i kina
og nok ein gong kom det nye dikt til meg
tekstar som berre vaks fram
med valdsam kraft
og dei såg ut som dikt
men denne gongen sende eg dei ikkje til forlaget mitt
eg trudde det ikkje var dikt
dette var ikkje dikt som eg las på vidaregåande
dette var ikkje dikt som eg prøvde å skrive då eg var ung
dette var jo knekkprosa
dette var forteljande tekstar med aktiv linjeskift
dette var enkle tekstar
som alle kunne forstå
men skal alle kunne forstå dikt?
skal dikt vere for alle?
skal ikkje dikt vere konsentrerte språklege bilete
som får deg til å grunne og tenkje og fundere og filosofere?
skal ikkje dikt vere vanskelege?
eg skreiv dei første 15-20 dikta til kvit, norsk mann
i starten av 2020
men torde ikkje å vise dei til nokon
eg lagra dei på harddisken
tok dei fram av og til
flikka på dei
eg prøvde å skrive om til prosa
til noveller og til romanform og til dramatikk
men tekstane ville ikkje endre seg
dei ville ikkje flytte på seg
dei ville vere slik dei kom aller første gong
som tekstar i diktform
eg mista noko når eg prøvde å skrive dei ut
mista ein kraft
mista ein flyt, ein rytme
eg mista moglegheita til å la innhaldet få tre fram
utan å måtte pakke det inn i mange ord
men det var ikkje bra nok, var det?
først halvtanna år etter at eg hadde skrive dei første dikta
torde eg å vise dei til nokon
eg blei spurt av syn og segn
om eg ville bidra med ein tekst om rasisme
- desember 2021 stod dei første dikta på trykk på nettstaden til tidsskriftet
nokre dagar etter ringte forlaget mitt
og sa at dette måtte bli bok
eg måtte skrive meir
og eg skreiv meir
eg har aldri skrive så fort før
med så valdsam kraft
og eg henta tilbake dikta frå 2012
som blei refuserte som knekkprosa
og tok med fleire av dei i kvit, norsk mann
og frå januar 2022 til mai 2022
hadde eg skrive og redigert ferdig boka
*
eg veit ikkje korleis eg skriv dikt
eg veit ikkje korleis eit dikt blir til
men då eg for første gong skulle skrive om meg sjølv
dei mest ærlege og personlege tekstane eg nokon gong har skrive
kom det tekstar i diktform til meg
og sjølv om kvit, norsk mann fekk kritikarprisen
har eg framleis venta på å bli avslørt
at nokon skal sei
at eg ikkje kan skrive dikt
at dette er ikkje dikt
men i motsetnad til norske statsråder
som ikkje innrømmer juks
står eg fram
og innrømmer
at eg ikkje veit kva eg driv på med
såleis er heller ikkje dette eit dikt
men ein lang, forteljande tekst
med aktiv linjeskift
det er berre slik eg skriv
når eg prøver å skrive noko som liknar på dikt
Eg kan ikkje skrive dikt er ein tekst som først blei publisert i Blekk: Poesi i villniset, ein risoprinta trykksak gitt ut i forbindelse med Blekk-arrangementet i Bergen i juni 2024. Blekk: Poesi i villniset er heilt utsolgt, men Blekk kjem tilbake med ein ny trykksak i september 2025.