Vi anbefaler å snu mobilen horisontalt når du leser dette diktet.
slik eg hugsar det sit vi på trebenken ved Ringvebukta
då CA seier: POET is a verb her løfter hen handa si mot fjorden
so when I say POET like this… og vinkar med handa
og dagen før hadde Julian forklart at å rime er ein måte å lyge på
og eg hadde skrive eit dikt som forkledde løgna si
med rim eg hadde vendt tilbake til poesien etter nokre år som prosaist
og fråtsa i slike tankar det heile begynte å henge saman: kva som helst
kan vere ein legitim poetisk modus, sjå for deg: ein blikkboks gløymt i regnet
hakka på av ei kråke grine på av Gud sparka ned gata av ein
15 år gammal gut med retningslaust tristheit
dette trekløveret poetar kan ha gitt
blikkboksen si avskala ingrediensliste
eit dikt som grip gjennom tida og trøyster Sapfo
for diktet er ikkje avhengig av poetens intensjon
eller poesiens etablerte ytre formar eller diktets historiske kontekst for å finnast som dikt
poeten kan like gjerne fristille seg frå desse (bruke litt som det passar seg)
diktet veks ikkje ut frå tradisjon eller intensjon men møtet mellom
poetens språk og teknikk og augeblikket som flaumar i kroppen og seier:
skriv meg ut og finn meg ut mens du gjer det
nokre dagar før vi satt på benken var eg med CA i Lillehammer
vi hadde gått opp langs Mesna og Conrad og Gunnar hausta krystallar
frå eit lite vatn eg hugsar ikkje om eg var akkurat der eller like ved
saman med Ariana, Julian og Sofia men eg hugsar at Conrad heldt fram
krystallen i handflata seinare blei steinen brukt som sentrum i eit av Conrads
crystal grids som er eit kollektivt ritual: publikum står rundt krystallar
lagt i eit mønster og energien frå menneska i rommet ladar krystallen i midten
til seinare bruk
eit par år seinare enn alt dette skulle Gunnar og eg i gong med
gjendiktinga av WHILE STANDING IN LINE FOR DEATH og då måtte vi
tenkte vi lage eit (SOMA)tisk ritual (jmf. den boka) for å opne prosessen
og vi var tilfeldigvis i Lillehammer så vi gjekk opp til det vesle vatnet
i selskap med Mette og Bendik og kasta ein stein tilbake ein Rodopitt
Gunnar hadde kjøpt i ein stad langs Svartehavskysten då han besøkte porten
til Helvete den skulle elveguden i Lillehammer få i byte mot steinen CA hadde tatt
og med den handlinga blei Gunnar og eg Conrad sine poetagentar i gjendiktingsteneste
og etterpå då vi gjekk nedover langs Mesna mot byen og litteraturfestivalen
la skyene seg brått føre den steikvarme sola himmelen buldra av toreskrell
og det begynte å hølje ned vi kom søkkblaute ned til torget der det var bokmarknad
og såg boksel jarane springe rundt for å redde varene sine
det finnest ulike måtar å lese dette på
eg hugsar augeblikket eg blei poet
6-7 år gammal på veg heim frå skulen
på gangvegen mellom Steindalsvegen og Bjarne Ness veg
der gangvegen svingar svakt mot venstre (om du går i retning Othilienborg)
innsåg eg brått at ordet kanskje
var satt saman av orda kan og skje
og eg tenkte dette må ein da
kunne bruke til noko eg visste
ikkje då at poetar fanst eg trur
ikkje poesi var eit ord som angjekk meg
men eg fortalde meg sjølv historier
for å få sove eg laga rim og regler då eg satt på dass
det var eit intuitivt arbeid som tok meg imot
så blei eg vaksen og lærte at det var noko som heitte poet
og eg begynte å arbeide for å bli poet og når eg blei poet
var det ved å innsjå at eg allereie hadde vore det frå før eg kunne ordet
eg var poet før eg visste kva ein poet var
som poesien var poesi før det fanst noko som heitte poesi
det er essensielt å skilje mellom poesi som personleg uttrykk
og poesi som litterær tradisjon og eg kan nok om sistnemnde
til å tenke: skal ein lese poesi bør ein kunne felles tradisjon
skal ein skrive poesi bør ein lage sin eigen tradisjon
og skal ein lage sin eigen tradisjon bør ein kunne felles tradisjon
skal ein skrive poesi bør ein lese poesi
skal ein lese poesi bør ein skrive poesi
eller noko sånn poenget er at det er viktig å skilje
så det er sortert og ein bør hugse at omgrepet poesi
er yngre enn poesien at det blei funne på for å beskrive noko som allereie fanst
og derfor er meir ein måte å forstå det føregåande på
enn ein måte å skape det på poesien heng alltid litt etter poesien
og så lenge det er tilfellet er alt eigentleg som det skal vere
dette heng saman med:
då eg gjekk på Nansenskulen fortalde Stig Sæterbakken oss
om opninga av romanen Besøket—som var «Dette skjedde:»
men som hadde vore «Jeg var 42 år da jeg hørte min egen stemme for første gang»—
at han hadde endra setninga fordi ho var for god og det høyrdest fornuftig ut
for kva visste vel eg? men no tenker eg:
den linja måtte strykast fordi det er ein løgn
og om ein skal starte ein roman med ein løgn
så må ein bruke resten av romanen på å avsløre løgna
det er lett å ta feil av den lyden som kjem ut av kjeften
og sin eigen stemme men det er ei overflatisk forståing av ordet
stemme og den romanen slik eg hugsar den røyrer seg meir i retning
stumheit og då opnar en spørsmålet om stumheit og stille er samma sak
når ein snakkar om løgn og sanning
eg har ikkje lest
nokre av romanane hans sidan han døydde men eg opplever
at dei skrallar etter meg som eit kobbel blikkboksar festa til beltet mitt med snor
som eg har klippa av ein etter ein etter kvart som eg har funne meir ut om
korleis ein røyrer seg smidig gjennom mørke rom på leit etter rømmingsveg
det handlar ikkje om «bra» eller «dårleg» eg er møkklei av den dikotomien
og eg trur ikkje at noko kan vere så bra at det blir dårleg
eg trur på å vere poet ete poetisk sove poetisk gå poetisk drite poetisk
og så sjå at det eg skriv blir poesi fordi eg i handling og innpust og utpust
har vore poet like this derfor seier eg:
eg har vore poet sidan eg var 7 år gammal lenge før eg skreiv ned mitt første dikt
og samtidig har eg vore søppeltømmer barnehageonkel
filmutleigar taxisjåfør litteraturformidlar
skriveskolelærar redaktør for skjønnlitteratur laksemajonestubefyllar
og med dette forsørga poetens kropp og gjerning
samtidig som at ALT dette blei til å vere POET og ALT dette blei til språk
som kan opprette kontakt med det større noet på
the all-encompassing WOW eg er ikkje interessert i om dette diktet er bra eller dårleg
eg er ikkje interessert i om boka på nattbordet mitt er bra eller dårleg
eg er ikkje interessert i mekanismar som gjer om poesien til ein borgarleg selskapsleik
om kven som er flinkast til å skrive noko som ser ut som det vi tenkar på som poesi
poesien er ein måte å sanse på og ein måte å handle på
det poetiske språket gjer oss evna til å sjå koplingar via språklege konsept
uavhengig av storleik uavhengig av tid uavhengig av det som er faktisk og fiktivt
eg er interessert i den kontakta som oppstår
mellom meg og deg og det som var før vi fanst
som strekk seg gjennom oss og gjennom tid
til universets siste livsform siste vakne celle som ventar der ute ein stad
i vårt pågåande augeblikk og med det begynner eg å nærme meg Gud
som er eit hendig omgrep når ein skal diskutere evigheita
fordi Gud er evigheita utstyrt med nokre menneskelege eigenskapar
som gjer det heile mindre skummelt (vi er tilbake hos elveguden i Lillehammer)
ein kan ikkje diskutere regn utan å diskutere regngudar noko anna ville bety
å begynne å tru på vêrmeldinga eg hugsar mitt første syn av Gud
eg var enno yngre enn då eg blei poet men det var på nesten samma stad
berre litt nedanfor gangstien på fortauet langs Steindalsvegen
der vegen svingar svakt mot høgre mellom Vestlia barnehage
og busshaldeplassen ovanfor Hoeggen skole då Gud framsto for meg
som eit stort usynleg auge som dekka heile himmelen over meg
som ønska å sjå på meg utan å bry seg om meg men berre sjå meg
gå der saman med mor mi litt lenger ned i bakken det var ikkje mange meter frå der
eg nokre år seinare høyrte eit tre skrike ut i smerte for første gong
då E. skar inn i borken med lommekniven sin og eg tok kniven og slapp
han ned i ein sluk og sa unnskyld til treet (og slik lærte eg å snakke med tre)
og treet sa: det er poesien som er lønna å skrive fleire dikt
å av og til bli begeistra av ein skinnande stein ein finn i fjæra
er lønna altså begeistringa ikkje steinen (den er ikkje gyldig valuta)
og treet sa: eg er berre eit tre eg kan ikkje skrive dikt
du skal skrive mine dikt for du er laga av tre
i fjor sommar blei eg far for fyrste gong
og etter at Maja blei født skreiv eg eit dikt i veka dei fyrste ni vekene
dei var ikkje planlagde faktisk hadde eg bestemt meg for å ikkje skrive dikt
men så skreiv eg dei likevel og eg berre nemner det fordi: for første gong
kjennest det som om eg skriv dikt som er frå meg sjølv
eg skreiv dei og gløymde dei og når eg las dei igjen og såg kva som låg i dei
så såg eg at dikta sitt poetiske arbeide var å svare på spørsmålet:
«kvifor gjer det å bli far at eg vil døy?»
og dette er bokas poetiske arbeide: eg poeter-som-eit-verb å vere far
og slik overlever eg å ville døy
og det leier meg til noko eg framleis har vanskeleg for å formulere for kva er det
å poete-som-eit-verb? eg trur på ein universell bevisstheit
eg trur at det som lyser ut av dine auge når du les dette
er det sama som lyser ut av mine når eg skriv det
men det er berre overflata av det skinnande mørke mysteriet i kjernen av universet
kor alt er øydelegging gjentaking oppløysing desse orda som ikkje stemmer
då dei trekk sin fornuft frå eit perspektiv på tida som lineær og forbigåande
det poetiske språket som det matematiske manglar tid
avslører bedraget vår oppleving av tida er
for i eit dikt skjer alt samtidig all indikasjon på noko anna er eit tilsvarande bedrag
kven er vi i Sex & the City? alle
kva for ein Backstreet boy skal vi gifte oss med? vi er gift med dei alle
New York eller Paris? dei er sama stad og vi er der no
kanskje det er trua mi (poet like this så er eg den eg er)
og at det som ligg bakom alle omgrep som eigentleg tidsavhengige villfaringar
er omgrep utan tid: «kjærleik» «stille» «ho søv, dotter mi
og handa hennar krummar seg rundt blikket mitt
ja, sjå kor det strekk seg ut
dette formlause teppet av eld og søvn og kast ordet som ein lanse
av lys gjennom brystet»
POET like this blir trykka i boka Ein filleting som døden som kjem til hausten. Teksten blei først publisert i Blekk: Poesi i villniset, ein risoprinta trykksak gitt ut i samband med Blekk-arrangementet i Bergen i juni 2024. Blekk: Poesi i villniset er heilt utsolgt, men Blekk kjem tilbake med ein ny trykksak i september 2025.